torsdag, februari 19, 2009

Åklagare utreder Nord Stream

Då har det hänt som många av oss väntat på och möjligen trott skulle hänt betydligt tidigare: Åklagare utreder eventuell Nord Stream muta.
Det är kammaråklagaren Malin Palmgren vid Riksenheten mot korruption ska se närmare på en professor på Gotlands högskola som av Nord Stream fått femmiljoner för ett projekt om alfåglar.

Gotlands högskola, med professorn som sakkunnig, varnade i januari 2007 för att dra ledningen nära ett mycket känsligt fågelområde. Ett halvår senare fick högskolan femmiljoner från Nord Stream till ett projekt om alfåglar – den aktuelle professorns speciella område av forskning.
Från Nord Stream visste man att högskolan senare skulle yttra sig om den planerade gasledningen.

TV4:s Kalla Fakta har redan några dagar efter det sänts gjort stor nytta. Debatten pågår för fullt på TV4:s hemsida men också på Hela Gotlands. Många är upprörda – och nog finns det anledning.

Det ska bli intressant att se hur de mest frekventa debattörerna som anklagar oss kritiker av gasledningen för att vara rysshatare och lida av rysskräck agerar när de upptäcker att vi inte alls är så ensamma i våra uppfattningar som de velat påskina.

Uppenbarligen ser gemena man, och även politiker på fastlandet, annorlunda på Nord Streams agerande än majoriteten av Gotlands kommunfullmäktiges valda ledamöter.
Det är och förblir för mig obegripligt hur man kan se Nord Streams hamnupprustningsgåva i Slite som isolerat från den planerade gasledningen i Östersjön. Obegripligt.

Debatten på nätet kan ibland bli både ointelligent och löjlig. Och inte allt för sällan går debattörerna över vad jag anser vara en anständighetsgräns. Jag har inte fäst mig så mycket vid Tore Gannholms skriverier i denna fråga. Jag förstår inte den roll han intagit som näst intill rabiat försvarare av Ryssland. Och jag anser nog att han gick över gränsen när han önskade livet av mig och andra Rysslandsskeptiker i ett av sina debattinlägg på nätet.

Kalla Fakta visade med all tydlighet att Nord Stream agerar mycket skickligt. Och det finns sannerligen anledning att vända på många stenar i denna allt mer omfattande härva. Det kan säkert finnas en hel del överraskningar som kan komma att krypa fram.

ROLF K NILSSON

Inga kommentarer: