söndag, februari 08, 2009

Riksdagsledamöternas kulturupplevelser kartlagda

Mitt gamla husorgan, från födsel till 1987, Helsingborgs Dagblad har skickat ut kulturfrågor till samtliga av riksdagens ledamöter. Ganska många har svarat. Själv var jag lite sen och mitt svar publicerades bland de sista igår (lördagen den 7 frbruari).

Här är mitt svar (frågorna är ställda av HD:s kulturchef):

ROLF K
NILSSON (m)
Tingstäde
Just nu är hjärnan
full av intrycken
från generalrepet
av ”Baltic Bar – sånger från Östersjön”,
på Länsteatern på Gotland.
Det är i skrivande stund
mindre än tolv timmar jag såg den.
Eva Gröndahl har regisserat och
det var riktigt, riktigt bra. Föreställningen
borde fler än gotlänningarna
få möjlighet att se och
framför allt höra. Är möjligen som
ordförande i Länsteaterns styrelse
part i målet. Men, strunt samma.
Till Dina frågor. Detta är en
näst intill omöjlig uppgift att svara
ärligt på. Att det har tagit tid betyder
bara att jag inte har kunnat
bestämma mig. Men nu ska jag
försöka.
En titel, jag tror det är boktitel
som Du är ute efter. OK Stieg
Trenters böcker om Harry Friberg.
Men sedan dyker då
Agatha Christie upp i minnet, och
William Somerset Maugham.
Theodore Kallifatides är också en
favorit; inte minst böckerna om
hans barndom. Jag glömmer ju
Jolo. För sjutton Jolo! Kåserier,
romaner och reportage. ”De tre
från Haparanda” är en höjdare!
Ett verk. Kan det handla om musik?
Svårt komma på ett verk.
Lättare hitta artister. Men OK.
Beatles vita album, Vivaldis
”Årstiderna”. Artister som definitivt
platsar in; The Seekers, Small
Faces, Who, Glenn Miller, Benny
Goodman, Ella Fitzgerald, Buddy
Holly, Bellman, Evert Taube… Det
går inte. Tittar på mina cd-skivor.
Varför nämner jag inte Supertramp,
Genesis eller Jethro Tull?
Eller den på 70-talet rätt kända
gruppen Amazing Blondel. Har
med hjälp av goda vänner hittat
fyra skivor med gruppen. Tröttnar
aldrig att lyssna på dem.
En kulturhändelse. Just nu
i detta skrivande ögonblick tänker
jag på när jag 1980 var i USA och
gick runt på Disneyland. Kommer
fram till en stor scen som är nedsänkt
i marken. En stor orkester
sitter där med mest äldre män. En
åldring står längst fram och viftar
med en pinne. Förmodligen dirigenten.
Jag sätter mig ner för att
lyssna. Plötsligt spelas det Glenn
Miller-musik. Och ännu bättre
blev det när dirigenten började
sjunga. Rösten i högtalaren förklarade
sedan att det var Tex
Beneke som sjöng och som ledde
resterna av Glenn Millers gamla
orkester. Tala om känsla. Tex
Beneke är alltså han som sjunger
i Glenn Miller-versionen av
”Chattanooga Cho Cho”.
En konsert/en skiva. Har jag väl
redan nämnt med ovanstående
och med mina favoritskivartister.
En utställning. Än en gång, de
finns så många. Säkert något av
vad som visat på Louisiana utanför
Helsingör. Gillar svartvita fotoutställningar.
Varför inte en teaterförställning
och /eller en film?
Har två teaterförställningar att
välja på. Båda på Stadsteatern i
Helsingborg. ”Cabaret” med Lil
Terselius som Sally Bowles. Eller
Nils Poppe som Tevje i ”Spelman
på taket”. Poppe suverän i rollen.
Film. Kanske det enklaste om
man inte tänker efter utan tar den
som dyker upp först i minnet.
”Casablanca” med Humphrey
Bogart och Ingrid Bergman.
Sedan är det ju extra feststämning
framför tv:n när någon av
Bröderna Marx filmer visas. Kanske
både för långt och för många
alternativ. Men, så är det…
SLUT

Det var förvisso några veckor sedan jag skrev detta. Men vid en ny genomläsning så skullejag nog ha svarat likadant. För den som är intressead att läsa svare från över 200 riksdagsledamöter så kan man gå in och läsa i Helsingborgs Dagblads pdf-filer:

http://misc.hd.se/dagenstidning/hd/07/HD20090207.pdf

Sedan den 25 januari har tidningen nästan varje dag publicerat några svar. Leta upp pdf-tidningarna och gå sedan in på kulturen så finns svaren där.
I gårdagens tidnign fanns också en diskussion mellan förre socialdemokratiske kulturministern Bengt Görasnsson och den, tack och lov, kortvariga moderata kultirminsitern Cecilia Stegö. (Har absolut inget emot Cecilai Stegö som person - det är hennes nyliberalism som jag har svårt med.)

ROLF K NILSSON

Inga kommentarer: