onsdag, mars 17, 2010

Gasledning, GA och Polen

Igår kväll hade jag nöjet(?) att få var med några sekunder i Aktuellts 21-sändning. Som vanligt, är jag benägen att säga, handlade det om gasledningen i Östersjön. Och som vanligt var jag kritisk. Jag vet inte hur många gånger jag nu framfört samma argument. Men det finns uppenbarligen klara skäl till att upprepa sig.
Intervjuad i fem, sex minuter och sedan blir det några sekunder. Det var väl ok det som kom med. Men det finns ju så mycket mer att säga. Gillade inte inslaget speciellt bra. Tyckte det var väldigt ytligt och inte att det speglade den verklighet som är. Det känns som om det skulle vara dags med ett nytt inlägg i lokalmedia om denna förbaskade gasledning.
I inslaget hade också kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius intervjuats. Förstår inte varför speciellt centerpartister är så förtjusta i gasledningen. I programmet framkom att Nypelius är av uppfattningen ”för mycket positivt med sig”. Utan paralleller i övrigt så gjorde Hitlers motorvägar det också, men…
Sista ordet om gasledningen är långt ifrån sagt. Det kommer obehagliga överraskningar under byggets gång. Och då vill jag se dem som med gott samvete kan säga ”jag hade ingen aning”.

Konstaterar att Gotlands Allehanda idag har ”nyheten” att jag inte tänker fortsätta på tidningen. Jo, så är det. Bra artikel av Per Leino.

Fick igår kväll protokollet från årsmötet med Svensk-Polska föreningen på Gotland och kunde konstatera att förslaget att välja in mig i styrelsen mottagits positivt. Kul! Ser fram emot att arbeta aktivt i föreningen.