tisdag, januari 27, 2009

En dag präglad av upprördhet

Lång dags färd mot kväll. Dagen började med Svenska Dagbladets braskande rubriker om att armén ska skäras ner med en tredjedel. Detta lär vara en del av försvarsmaktens svar till försvarsdepartementet som lämnas nu på fredag.
Tidningar har ringt, väljare har ringt, militärer har ringt, förbannade moderater har ringt, helilskna hemvärnssoldater har ringt. Upprördheten är stor. Och för mig helt begriplig.
Precis som mina moderata kollegor i försvarsutskottet har vi valt att vänta kommentera försvarsmaktens åsikter tills vi har fått ta del av förstahandsuppgifter. Men skulle det stämma som framgår i dagens Svenska Dagbladet är det inte bra - lindrigt uttryckt.

Att jag vill ha ett starkt försvar är ingen hemlighet och inte heller att jag gärna ser en utbyggnad på i princip alla områden. Men precis som alla andra får jag finna mig i demokratiskt fattade beslut och fortsätta driva den linje som jag anser vara den bästa inom systemet.
Personligen tror jag det är mycket olyckligt och i grunden fel att göra de nedskärningar som försvarsmakten uppges förespråka. Men på fredag kommer Försvarsmaktens uppfattning och då ska jag ta del av det.
Det talas mycket om förmåga. Och den moderna varianten ”förmågor” när det gäller försvaret. Ett ord som tycks vara helt ute är numerär, det vill säga antal. Jag tycker numerären är mycket viktig. Bara numerären när det gäller militära fordon, flygplan mm kan vara avskräckande för en angripare.

När det gäller antalet soldater i armén, antalet stridsvagnar mm som förekommer i debatten så är siffrorna så låga att man får några år sedan skulle betraktat det som ett dåligt skämt.

Vi lever i ett till ytan stort land. Och då har numerären betydelse såväl när det gäller utbildade och beredda soldater som fordon, stridsvagnar och flygplan.

ROLF K NILSSON

Inga kommentarer: