tisdag, juni 30, 2009

Gasagenter i Almedalen

Konstaterade när jag gick igenom Almedalsveckans program att Nord Stream eller dess ägare Gazprom inte fanns på plats. Däremot har Hill & Knowlton Sweden AB gett ut en tjusig och i många stycken läsvärd publikation som heter ”Almedalstidningen”.
Hill & Knowlton var det företag som rattade Nord Streams/Gazproms propagandakampanj genom Sverige i våras. Företag i Sverige är fria att ta vilka kunder de vill. Men att som Hill & Knowlton gå Gazproms ärenden är för mig i grunden fel.
Ytterligare fel blir det när Bo Albertsson ”chairman & CEO Nordic Region” Hill & Knowlton i sin ledare prisar Winston Churchill. Att beundra Churchill och samtidigt ta uppdrag för intressen som har sin källa i Putins Ryssland är för mig en omöjlighet. Det går inte ihop. Förklaringarna och bortförklaringarna för att motivera hur man tjänar sina pengar är oändliga. För mig är Hill & Knowlton, precis som andra enrollerade PR- och kommunikatiosnföretag, legosoldater i Rysslands tjänst. Dessa kan säkert hitta en för sig själv moraliskt acceptabel förklaring till valet av kunder. Personligen tycker jag det är oförsvarligt.
Någon som inte skäms för sin uppdragsgivare eller anställning är uppenbarligen jordbruksministerns tidigare medarbetare Tora Leifland Holmström, som nu befinner sig på Gotland.
Tora Leifland Holmström arbetar för Gazprom-kontrollerade gasledningsprojektet Nord Stream.
Enligt Politikerbloggen har hon ”lämnat kontoret i Zürich för att lobba in ledningen hos svenska politiker under Almedalsveckan.” Låter illavarslande. Undrar om fler gas-agenter finns på Gotland? Jag återkommer i ärendet.