onsdag, maj 16, 2007

Göran Persson "på andra sidan"

Av någon anledning har jag glömt att kommentera Göran Perssons ”övergång” från politiken till lobbyisternas krets. Vad att säga? Det mesta är nog redan sagt. Kommentarerna har varierat. Allt från ”osmakligt” till ganska gillande omdömen. Ett av de mer positiva inläggen kom från vänsterpartiets informationschef Jenny Lindahl som tycker att det var bra att det kom in folk från vänster i denna bransch. Hon önskade Persson lycka till och delade med sig några råd från sin egen tid i branschen.

Att ha en tidigare statsminister och socialdemokratisk partiledare som ”senior advisor” är väl inte fel. Om man har kunder som efterfrågar en sådan kompetens.
Att Göran Persson kan tillföra ett lobbyföretag en hel del är väl ganska så säkert. Men frågan är hur slugt det egentligen är att anställa Göran Persson. Förmodligen är han mer gångbar i förhållande till utländska kunder än till svenska. Och är det den marknaden man riktar in sig på – så varför inte.

Jag kan inte tycka det är fel att Göran Persson tar anställning, eller erbjuder sina tjänster, till fria företag.
Däremot tycker jag inte man kan säga att Göran Persson nu går över till näringslivet.
Näringslivet kan förvisso vara mycket, och definitionsmässigt har jag säkert fel. Men för mig är ”näringsliv” något mer än ett informations- och kommunikationsföretag. Utan ett annat näringsliv hade dess företag inte existerat. Hela informations- och kommunikationsbranschen bygger på att det finns andra företag – och en offentlig sektor - som man kan erbjuda sina tjänster.
Göran Persson går över till den privata sektorn, det är sant men för att få näringslivserfarenhet inifrån krävs något mer.

Hotad av kommunister
Moderate riksdagsledamoten Göran Lindblad ska i nästa vecka hålla ett anförande i Bryssel i samband med en demokratikonferens. Det tycker inte Pekingregimen i Kina om. Förstesekreteraren på den kinesiska ambassaden i Stockholm ringde upp Göran Lindblad och tyckte att de borde träffas och avrådde samtidigt den moderate riksdagsledamoten från att åka till Bryssel.
Göran Lindblad är inte förvånad över påtryckningen från Kina – det är så en diktatur agerar. Nej, inte heller jag är förvånad, varken över Göran Lindblads reaktion eller kinesernas beteende. Däremot är jag förvånad över dem som blir förvånade.

Helgen närmar sig
Helgen närmar sig. Röd dag på torsdag och ”klämdag” på fredag.
Hade tänkt ägna delar av helgen att ge ett remissvar på moderaternas förslag till nytt handlingsprogram. Eller åtminstone de delar där jag inte delar författarnas idéer och tankar.

Inga kommentarer: