tisdag, oktober 14, 2008

Böcker, möten och utbildning

Kort helg hemma. Kom från Stockholm på fredag eftermiddag och sedan tillbaks till riksdagen med första morgonfärjan på måndagen. största delen av helgen gick åt för praktiska levnadsombestyr, läsa och koppla av. Många böcker ligger nu för att bli lästa. Ett skönt avbrott mellan utskotts- och riksdagshandlingar. Läser jut nu två politiska biografier parallellt. Dels Anita Krats "Ensamvargen" om Fredrik Reinfeldt, från 1990 ochj fram till idag. Sedan är det Lotta Grönings bok om Mona Sahlin "Sanning eller konka, Mona Sahlins politiska liv". Två helt olika böcker, int eminst i omfång. Anita Kratz bok är ett gediget journalistiskt hantverk. Lotta Grönings är mer kolumnistens tyckande. Återkommer inom kort med recensioner av båda böckerna på min bokblog www.rolfksbokblogg.blogspot.com

Motionerna som lämnades in har fått ett bra mottagande av media på Gotland. Märkligt nog har jag inte sett någon som presenterat en komplett lista av vare sig mina eller Chrsiter Engelhardts motioner. Det hade jag som läsare tyckt vara intressant att få veta.

Har skrivit ett nytt inlägg på den konservativa bloggen "Tradition och Fason" www.traditionochfason.se Denna gång har jag halvt om halvt gått in för att medvetet provocera nyliberalerna. Och det har till viss mån lyckats. Att bekänna som som konservativ och anti-kapitalist ter sig för en del både som omöjligt och provocerande. För mig är det en mycket gångbar och framför allt hållbar position att inta.
För att med en gång stoppa alla spekulationer och invändningar mot mitt ställningstagande vill jag med tyngd hävda att jag är helt och fullt för ett marknadsekonomiskt system. Jag tror på det här med utbud och efterfrågan, jag tror på konkurrensen - men det måste ske efter överenskommna regler och inom ramar aktörerna kommit överens om. Men mer om detta går att läsa på "Tradition och fason".

Intensiv vecka med många möten och sammankomster. Mycket att läsa in. Avslutar veckan med möte med Pliktutredningen för att på fredagkväll ha andra sammankomsten med kandidatgänget Team 2010 på Gotland.

Inga kommentarer: