fredag, februari 05, 2010

HD om dumpningsuppgifter; Rykten och konspirationsteorier

Det var med stor nyfikenhet jag gick upp lite extra tidigt idag för att hinna med att kolla tidningarnas ledarsidor om gårdagens stora nyhet: de sovjetisk/ryska dumpningarna i Östersjön.
Som gammal helsingborgare har jag fortfarande av någon anledning vanan att surfa in på Helsingborgs Dagblads hemsida, läsa nyheterna och se vad ledaren innehåller. Inget undantag denna tidiga morgon. Till min glädje hade man skrivit om Uppdrag Granskning och avslöjandet. Men när man sdan läser vad den gode chefredaktören och aktade tidningsmannen Sven-Åke Olofsson skriver blir jag faktiskt lite besviken. ”Rykten” och ”konspirationsteorier” kan vi läsa och så får jag en känga ”Den moderate riksdagsledamoten Rolf K Nilsson tror att såväl S-regeringen som oppositionen knöt stora förhoppningar till Jeltsin och Putin och därför inte ville ha några uppslitande tvister mellan länderna. Själv säger han sig ha känt till uppgifterna i något år. En undran som infinner sig är varför han i så fall inte på ett mer öppet sätt gick ut med dem.”
Varför jag inte på ett mer öppet sätt gick ut med uppgifterna? Mycket enkelt svar. Jag fick tips, tips som jag ansåg vara trovärdiga men som jag givetvis behövde få bekräftade innan jag mer ”öppet” gick ut med dem. Förmodligen är jag fortfarande, tack och lov, mer journalist än ”politiker” vilket gör att jag vill kolla en kontroversiell uppgift innan jag gör den ”mer öppen”.
Både som reporter och som redaktionschef, när det begav sig, var jag noga med att inte falla för den förkastliga men tyvärr allt för ofta använda frestelsen att ”inte kontollera en bra nyhet för då kan den spricka”. Jag lyckades inte med vad Uppdrag Granskning lyckades med. Det vill säga; få någon på ansvarig myndighetsnivå att bekräfta uppgifterna. Därför gick jag inte ut med uppgifterna då. Det hade inte dröjt många minuter förrän anklagelserna om ”rysskräck” hade slungats mot mig från Rysslandslobbyn i Sverige.
Jag kan mycket väl tänka mig Sven-Åke Olofssons sura och riktiga kommentar om jag för ett år sedan gjort stort nummer av obekräftade uppgifter. Då kan man verkligen tala om rykten och konspirationsteorier.
Läs gärna vad jag skrev på Newsmill: http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/03/politiska-sk-l-till-att-ryska-dumpningarna-tystades-ner