tisdag, september 16, 2008

Måndag i Riksdagen

Nu är riksdagen i full verksamhet igen. Ledamöter från hela landet har kommit till Stockholm för att vara med om Riksdagens ganska så högtidliga öppnande (det var förvisso ganska många år sedan, men jag saknar drabanterna) idag tisdag.
Måndagen var fulltecknad för min del. Klockan 8 lämnade jag in min dator till riksdagens serviceavdelning, läste gotlandstidningarna på nätet, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter på papper och konstaterade att intervjun med mig var med i DN.
Svarade på mail, det är förvånande många som sitter och skriver dylika på nätterna, ringde några telefonsamtal och begav mig till dagens första möte klockan 10 med den moderata försvarskommittén (moderaterna i försvarsutskottet). Snabb lunch och sedan en kortare promenad till Vasagatan 8-10 där kommunikationsdepartementet låg en gång i tiden. Sammanträde klockan 13 med Pliktutredningen. Sammanträdet varade till halv fyra vilket föll sig bra i planeringen eftersom den moderata riksdagsgruppen sammanträdde klockan 16, som vanligt i den gamla förstakammarsalen. Föredragningar av Fredrik Reinfeldt, Anders Borg och Per Schlingmann. Kvällen avslutades med mingel för de moderata riksdagsledamöterna med respektive i de så kallade Nubiska rummet i gamla riksdagshuset..
Borde ha skrivit en hel del mer än vad jag hann med, men det får göras längre fram. Hann dock med några inlägg i den försvarsdebatt som pågår på Hela Gotlands chat.

Intressanta att läsa vilka uppfattningar som debattörerna har om varandra och givetvis om mig. En av debattörerna menade att jag endast var intresserad av att arbeta för militären, jaga kommunister och lufsa runt på Medeltidsveckan. Synd att dessa insiktsfulla människor inte skriver ut sina namn, utan hellre väljer att agera under signatur.
Det finns anledning att återkomma till Hela Gotlands chat.
Onekligen skulle det vara intressant att veta hur många som verkligen läser den. Tydligt är att det till största delen är samma debattörer som idogt kommer med inlägg i de mest skiftande och fascinerande ämnen.

Inga kommentarer: