måndag, april 13, 2009

Plocka ner Levengood från piedestalen

Får man uttrycka sin trötthet på Mark Levengoods kvasifilosofiska funderingar? I vilket fall så gör jag det.
Lyssnade som vanligt på ”Godmorgon världen” i söndags (12 april). Numera är det ofta Mark Levengood som får de sista fem minuterna att fylla med sina funderingar runt stort och smått.
Denna gång raljerade han ganska grovt och fördomsfullt om kristdemokraterna. Hur kristdemokraterna var och hur löjliga figurer de framstod som i vårt svenska samhälle.
Jag är förvisso inte kristdemokrat och jag tycker inte som kristdemokraterna i alla frågor. Men de dumheter som kom från Mark Levengood borde inte stå oemotsagda.

Det är möjligt Levengood är en mycket klok och intelligent människa. Det har jag ingen aning om. Men oavsett om så är fallet kommer det väldigt många dumheter ifrån honom. Men Levengood tillhör den grupp människor i det politiskt korrekta Sverige som inte bör kritiseras. Just därför är det ännu viktigare att granska och gå emot hans ”sanningar” – om man nu har en annan uppfattning. Annars upphöjs också de till vad som är rätt, riktigt och fel att kritisera.

Mark Levengood har en annan uppfattning än vad jag har när det gäller äktenskapet. Jag respekterar Levengoods åsikt, men det hindrar inte att jag tycker att han har fel. Nu är det förvisso inte speciellt politiskt korrekt av mig att framför en sådan åsikt. Att ställa sig upp och göra vågen för ett könsneutralt äktenskap är vad som gäller i Sverige. Har man en annan uppfattning är man dum, reaktionär, homofob eller vilket skällsord som för tillfället ligger lämpligast på plats för att ta till. Ska man göra politisk karriär så är det också bra om man ställer in sig i ledet, håller käften och klär ut sig till transvestit när det är dags för prideparad.

Risken jag nu tar med att kritisera Levengood och hans åsikter är att jag blir stämplad som homofob och reaktionär. Men visst, är det priset som får betalas för att ha en annan uppfattning än vad som är politisk korrekt om denna säkert mycket vänlige och sympatiske kultklenod så få det väl vara det.

Levengood är ett exempel på det politiskt korrekta samhällets hovnarrar som får komma undan med vilka dumheter som helst. Uttalanden och påståenden som inte får kritiseras. Dumheter!
Förvisso har han säkert guldkorn som han kommer med och som alla kan hålla med om. Men det är också politisk propaganda, rena dumheter och allmänt trams som han får bästa sändningstid för att framföra. Låt gärna Levengood få hållas, men det är dags att plocka ner honom från piedestalen som hittills har gett honom kritisk orörbarhet.